بازگشت اروپا به سوی گاز روسیه!

داده‌ها نشان می‌دهند که هزینه واردات گاز اروپا در سه سال گذشته بیش از دو برابر افزایش یافت. صادرات گاز روسیه به اروپا اما در ماه می سال جاری از آمریکا بیشتر شد.

به گزارش تحریریه، تارنمای روزنامه «فایننشال تایمز» با استناد به داده های موسسه مشاوره ای ICIS اعلام کرد که واردات گاز اروپا از روسیه در ماه مه برای اولین بار در دو سال گذشته از عرضه گاز ایالات متحده به قاره سبز پیشی گرفت.

در ماه گذشته، محموله‌های گاز طبیعی مایع (LNG) از ایالات متحده ۱۴ درصد از کل عرضه به اروپا را به خود اختصاص داد که کمترین میزان از اوت ۲۰۲۲ تاکنون است. در همین حال، گاز خط لوله به همراه گاز مایع روسیه ۱۵ درصد از کل عرضه مسکو به اروپا را تشکیل می‌دهد که شامل کشورهای اتحادیه اروپا، بریتانیا، سوئیس، صربستان، بوسنی و هرزگوین و مقدونیه شمالی می شود.

به نوشته این روزنامه، عرضه گاز در ماه می تحت تأثیر عوامل متعددی قرار گرفت که از جمله آن ها عبارت بودند از اختلال در عملیات یک تأسیسات اصلی صادرات LNG در ایالات متحده و همچنین افزایش جریان گاز روسیه از طریق خط لوله گاز ترک استریم قبل از تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده که بین ۵ تا ۱۲ ژوئن صورت گرفت. در همین حال، FT خاطرنشان می کند، تقاضا برای گاز در این منطقه نسبتا ضعیف باقی مانده است، این در حالیست که سطوح ذخیره سازی نزدیک به بالاترین رکورد برای این زمان از سال می باشد.

علیرغم کاهش شدید تحویل گاز روسیه به اروپا به دلیل تحریم‌های مرتبط با اوکراین و خرابکاری در خطوط لوله نورد استریم، تعدادی از کشورهای اروپایی همچنان به شدت به گاز روسیه متکی هستند.

بازگشت اروپا به سوی گاز روسیه!

ترانزیت گاز از طریق اوکراین و شاخه اروپایی ترک استریم، تنها دو مجرای عملیاتی برای گاز روسیه با لوله برای رسیدن به اروپای مرکزی و جنوبی هستند. کی‌یف پیش از این گفته بود که قرارداد فعلی ترانزیت با غول انرژی روسیه گازپروم را که در پایان سال ۲۰۲۴ منقضی می‌شود، تمدید نخواهد کرد.

ماه گذشته، روزنامه تجاری روسی Vedomosti با استناد به داده های ردیابی شده توسط شبکه اروپایی اپراتورهای سیستم حمل و نقل گاز (ENTSOG) گزارش داد که عرضه گاز روسیه به این منطقه از طریق ترک استریم در سه ماه اول سال جاری نزدیک به ۴۰ درصد افزایش یافته و به ۵.۱۱ میلیارد متر مکعب رسیده است.

شورای اروپا در ماه می، مقرراتی را در زمینه گاز تجدیدپذیر، گاز طبیعی و هیدروژن تصویب کرد که به کشورهای عضو اتحادیه اروپا اجازه می‌دهد از سال ۲۰۲۶ عرضه گاز از روسیه و بلاروس را به حالت تعلیق درآورند. این قانون همچنین به کمیسیون اروپا این امکان را می‌دهد که به صورت موقت عرضه گاز طبیعی یا LNG از هر دو کشور فوق را برای مدت حداکثر یک سال متوقف کند.

اوایل این ماه، «ایگور سچین» رئیس شرکت بزرگ نفت روسیه «روس‌نفت» گفت که کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سه سال گذشته تا سال ۲۰۲۳ بیش از ۶۳۰ میلیارد دلار برای واردات گاز غیرروسی هزینه کرده‌اند.

وی افزود که این رقم برابر است با کل هزینه گاز اتحادیه اروپا در هشت سال قبل آن می باشد.

پایان/

۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 29794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 12 =